Korábbi cikkeinkben végigvettük azon lépéseket, melyekkel meg kell lenned, mire eljutsz a cégalapítás konkrét lépéséig - most innen folytatjuk! Hogyan is zajlik egy cég alapítása?
Ehhez a lépéshez érkezve már feltehetően megvan egy forradalmi ötlet a fejedben, némi pénz a zsebedben, egy megbízható könyvelő, valamint ügyvéd a hátad mögött, már elkészült az üzleti terv, továbbá megtörtént az olyan kérdések tisztázása mint, a cég...
- neve
- székhelye, esetleg központi ügyintézés helye
- cégformája
- adózási formája
- tevékenységi köre(i)
- elektronikus elérhetősége
és hasonló adminisztrációs "apróságok".
És következhet a konkrét cégalapítás, melynek végeztével elmondhatod magadról, hogy egy vállalkozás büszke tulajdonosa vagy! Szerencsére a digitalizáció erre a területre is beköszöntött már, így legnagyobb részében online is intézheted a dolgot, ráadásul nem kell hetekig várnod, mire lefolyik az eljárás, néhány munkanap alatt a végére is érhetsz. A jól megválasztott ügyvéd pedig tovább redukálhatja az elintézendők listáját.
Számos ügyvédi iroda kínálja fel az elektronikus ügyintézés lehetőségét, így lényegében csak a papírok aláírásához kell személyesen bemenni - a társasági szerződés aláírásakor viszont minden félnek jelen kell lennie. Erre az alkalomra mindenképp vidd magad személyi igazolványod, lakcímkártyád és adókártyád, hiszen szükséged lesz rájuk! Továbbá ekkor kell kifizetni a cégalapítással járó illetékeket is.
Ez után lényegében az ügyvédi irodán van a sor, akik az aláírt dokumentumot, illetve a hozzá tartozó mellékleteket - székhely tulajdoni lapja, valamint esetleges hatósági engedélyek - elektronikus okirati formára átalakítva benyújtják a székhely szerint illetékes Cégbíróságon. Miután a Cégbíróság ellenőrizte a benyújtott dokumentumot hitelességét és helyességét, értesítést küld a vállalkozás bejegyzéséről. A vállalkozás ekkor kapja meg 10 jegyű azonosítóját, a cégjegyzékszámot. Másrészt, amennyiben a Cégbíróság bármilyen hiányosságot tapasztalt, lehetőséget ad elektronikus úton történő hiánypótlásra, melyről a jogi képviselőt értesíti. (Ugyanakkor hozzáértő, megbízható ügyvéd esetén remélhetőleg erre nem kerül sor.)
A Cégbíróság értesíti a cég bejegyzéséről az adóhatóságot. A NAV felé történő bejelentés egyben az adóregisztrációs eljárás megkezdését is jelenti, melynek során vállalkozásod adószámot kap. Az adószám megküldésével befejeződik a cégalapítás procedúrája, minden papíralapú okiratot átvehetsz ügyvédedtől.
Ekkor jöhetnek az utolsó simítások!
A cég bejegyzésének napjától számított 8 napon belül köteles vagy vállalkozásod számára bankszámlát nyitni, és azon a tőke meghatározott részét elhelyezni. Szintén ekkortól számított 15 napon belül kell megejteni a KSH és IPA hatálya alá tartozó bejelentkezést, melyet célszerű a könyvelőre bízni, aki egyszersmind elintézheti az illetékes kereskedelmi kamaránál való bejelentést is. Ezzel egy időben érdemes meghatalmazást adni a könyvelőnek, hogy intézhesse adóügyeidet.
+1 tipp: mind saját, mind könyvelőd munkáját megkönnyíti a felhő alapú könyvelési szoftver használata, váltsatok már a kezdetekkor az ACloud-ra! ;)
Forrás: ugyintezes.magyarorszag.hu