Könyvelők és Vállalkozók együttműködése korlátok nélkül, felhő alapon!

A User experience titkai

2018. szeptember 14. - Könyvelés a felhőben

marketing-color-colors-wheel.jpg

Boldog, elégedett felhasználók, visszatérő vásárlók, melyik vállalkozás ne álmodna róluk? A megvalósításához pedig a felhasználói élményen, vagy user experience design-on vezet az út.

Az elnevezéssel ellentétben azonban nem csak a látványos megjelenítéseket, a profira csiszolt design elemeket takarja a kifejezés, hanem sokkal többet ennél. A termék vagy weboldal UX szemléletű tervezése és kivitelezése a vállalkozásoknak ütőképes fegyvert ad a kezükbe a felhasználók rabul ejtéséhez, megtartásához.

Mit is jelent ez a gyakorlatban? Hogy lessük a felhasználó kívánságait, ezek kerülnek középpontba a tervezés során és a kivitelezésben. Leegyszerűsítve a végeredmény nem az szakmának szól, hanem a leendő vagy meglévő felhasználóknak, ami lényegi szemléletváltást jelentett az informatikai szakembereknek.

Ahogyan a technológia fejlődik, egyre összetettebb, bonyolultabb és „okosabb” lesz, úgy vágyunk egyre inkább a könnyű kezelhetőségre, átláthatóságra, letisztultságra. Az intuitívan, ösztönösen használható technológiát szeretjük, elég példaként az Apple termékek népszerűségére gondolnunk.

És miért örülhetnek a cégek ennek a forradalomnak? Mert általa nemcsak esztétikus, szerethető weboldalt vagy terméket kapnak, hanem pontos mérésekkel alátámasztott, profitábilis végeredményt. Javul például a konverzió, csökken a visszafordulási arány, hogy csak néhány előnyét említsük az UX szemlélettel tervezett és kivitelezett oldalaknak. Ezzel pedig mindenki nyer.

hands-1167618_960_720.jpg

A folyamat a felhasználó létező legalaposabb megismerésével indul, arra koncentrál, hogy ő mit érez, miközben végigmegy a lépéseken. Fölteszi a legalapvetőbb kérdéseket, például, hogy kinek szól a termékünk, milyen problémákra kínálunk megoldást vagy mit kifogásolhatnak a termékünkben?

Ezekre a kérdésekre pedig pontos méréseken alapuló válaszokat ad, ugyanakkor figyelembe veszi az érzelmi tényezőket, a pszichológiát is.

Hogyan reagálunk az egyes képekre, színekre, elrendezésekre, ez utóbbira szolgál a Gestalt elmélet, mely az észlelésünk alapelveit állítja a felhasználói élmény szolgálatába. Egy-egy elem kiemelése, amikre később emlékezünk, vagy a felhasználó a számunkra optimális válasz felé terelése mind pontosan körülírt pszichológiai elvek mentén történik. A végeredmény mégis könnyed, átlátható, esztétikus.

Az esztétikum ugyan a trendekkel változhat és változik is, mégis vannak olyan örökérvényű szabályok, amik a célunkat szolgálják és időtállóan mutatják az adott termék értékeit. Egy minimal stílusú weboldal például jó eséllyel mindig tetszetős lesz, arról nem beszélve, hogy könnyen megtalálhatjuk rajta amit keresünk, így a legfontosabb alapelv, a webergonómia nem sérül. Bármilyen célközönséghez tartozzanak is felhasználóink, az mindegyikük számára szempont, hogy megtalálják, amit keresnek, el tudjanak navigálni a folyamatokon a hibalehetőségeket minimalizálva egyszerűen és a lehető leggyorsabban.

Az oldalon eltöltött idő fontos tényező, azonban nem mindegy, mivel tölti ezt a felhasználónk, lesz-e belőle valódi konverzió, vagy egyszerűen csak tanácstalan és elakadt, mert nem találja, amit keresett. Az UX tervezésnek állandó feladata a tesztelés, hogy a felhasználók szokásait mind jobban megismerve az igényeikhez igazítsa az oldal vagy termék felépítését.

social-networks-912808_960_720.jpg

A drótvázak ezt a célt szolgálják, amikor egy már működő rendszert próbálhatnak ki a kontroll csoportok, melyre a véglege verzió után kerül rá a „ruha” a design elemek.

A széles körben ismert elemeket, konvenciókat használjuk bátran, nem ebben kell egyedinek lennünk. Például rettenetesen zavaró az, ha gombként jelölünk egy olyan elemet, ami nem kattintható. A felhasználó megszokta, hogy a gombra kattintani tud, nyilvánvalóan érdeklik a továbbiak, ha azonban mégsem tud továbblépni az adott ikonra kattintva, becsapva érzi magát, elveszti a türelmét. A jól bevált, gyakran alkalmazott szimbólumokat használjuk bátran, hiszen olyanok, mint a KRESZ-ben az útjelző táblák. Biztonságérzetet, az egyszerű kezelhetőség érzését adják a felhasználónknak.

Ahogyan a kommunikációban is legyünk egyértelműek, lényegre törőek, őszinték és hitelesek. Ne feledjük el, hogy a tapasztalatok összessége adja majd az élményt, ezért minden területen próbáljuk szakértő módon a legjobbat nyújtani, a végén pedig egységesíteni azokat.

A ’90-es években megjelent fogalom, az UX egyébként Don Norman nevéhez köthető, aki többek között az Apple-nek is dolgozott, ami köztudottan felhasználóbarát szemléletének is köszönheti, hogy szeretetmárkává tudott válni.

Összefoglalva a UX design nem pusztán a tervezést, hanem a teljes folyamatot jelenti, ami megkönnyíti, szebbé, jobbá teszi a felhasználók életét. Ezt kombinálva egy egyszerűen használható, logikusan felépített felülettel garantáltan egy nagy lépést tettünk üzleti céljaink megvalósításához a virtuális térben.

Használjuk ki mi is ezt az előnyt és készítsünk szerethető terméket!

http://acloud.hu/

 

A bejegyzés trackback címe:

https://acloud.blog.hu/api/trackback/id/tr5914239669

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.